Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Nyersevés felső fokon - Tim Van Orden -nel

Kép Tim Van Orden a nyersevés úttörője, egyik leghitelesebb propagálója. Tim nemcsak beszél a nyers vegán étrendről, hanem kimagasló sport teljesítményével példát is mutat sokak számára, hogy ez valóban működik. És Tim nem csak azt tudja, hogy hogyan kell csinálni, hanem a legújabb tudományos kutatásoknak utána járva, tudja a miérteket is. És amit mond, nem csak nála működik: egyre több sportoló kéri ki a tanácsait/fogadja meg azokat, hanem az átlag emberek körében is egyre népszerűbb ez az életforma.
Tim most készül fel a közelgő lépcsőfutó világbajnokságra. A Gellért hegy lépcsőin felfutva edzve készül fel a megmérettetésre. A világbajnokság helyszíne amúgy egy több mint 400 méter magas felhőkarcoló lesz... Azt hiszem nem kell ecsetelnem, hogy ez az egyik legkeményebb sportág. És a tavalyi világbajnok Tim VanOrden volt.
Tim 1998 óta követi a vegán étrendet, 2004-ben váltott át az élő nyers étrendre. Az ok az volt, hogy a makrobiotikus étrend megbetegítette és akkor tanácsolták neki, hogy próbálja meg az élő ételeket, mert az segít. És így is lett. Timnek néhány hét alatt elmúltak az egészségügyi panaszai, kiugróan megnőtt a sport teljesítménye. (fiatal korában atlétizált) Ekkor határozta el, hogy kimagasló sport teljesítményével fel szeretné hívni a figyelmet erre az életmódra. Ehhez a hosszú távfutást, a hegyi futást és a lépcső mászást választotta. Azért ezeket, mert nem igényelnek különösebb technikai tudást, ellenben nagyon jó tüdő, erős szív, és acél edzettségű izmok szükségesek. Elmondása szerint most 41 évesen jobb formában van, mint 20 évesen amikor az egyetem alatt versenyszerűen atlétizált. S hogy nem levegőbe beszélt szavak amiket Tim mond létrehozta az un. "Running Raw Project" -et, dokumentálva a teljesítményeit: Tim weboldalán (
runningraw.com) nyomon követhetőek a verseny eredményei, és számos tanácsot kaphatunk az étkezéssel és az edzéssel kapcsolatban is. S hogy a nyers étkezés mennyire nem utópia, hanem a jövő életformája mutatja az is hogy Los Angelesben több mint 20 nyers-vegán étterem van és itt él a legnagyobb nyers közösség is: több ezer követőről van szó.

Tim étrendje amúgy a következőkből épül fel:
számos fajta gyümölcs az évszakoknak megfelelően

  1. változatos fajta leveles zöldek

  2. nagyon kevés olajos és csonthéjas mag

  3. [ és természetesen NEM fogyaszt vitamint, táplálék kiegészítőt (ezek mind pénzkidobás és nem javítják teljesítményt) ]

(természetesen az összes összetevő nem hőkezelt és nem feldolgozott. Mind nyers és friss állapotú.)

A napi étrendje a következőképpen néz ki:

  1. reggelre zöld turmix az un. "green smoothie"

  2. napközben különféle gyümölcsöket fogyaszt

  3. estére egy hatalmas tál saláta, szezonális zöldségekből


Néhány apró jó tanács Timtől:

  1. mindig nagyon alaposan rágjuk meg a turmixot és minden ennivalót. Az emésztés ugyanis már a szájban elkezdődik! Egy átlag ember több mint a 60% át az energiájának elhasználja az emésztésre. Egy alapos rágással nyers étrend esetén ez lecsökkenthető 20% alá!

  2. a gyümölcsöket ne préseljük ki! A gyümölcsök egészben komplexek. Ha kipréseljük, azzal igencsak megugorhat a vércukorszintünk ami nem jó a hasnyálmirigynek. A turmixban lévő rost azt szolgálja hogy lassabban szívódjon fel a gyümölcs cukor. Ugyanígy fontos a zöld levelekben lévő rost is.

  3. a szárított ételek dehidratálnak, hacsak lehet együnk nyers és lédús zöldséget/gyümölcsöt/zöld turmixot (nem hangzott el, de a magvak beáztatása és így élővé tevése is hasonlóan fontos)

És hogy így mennyire lehet hatékonyan táplálkozni? Tim a legkeményebb edzéses napokon se fogyaszt 1500-2000 kalóriánál többet! (példának okáért a testépítők és versenyszerűen sportolók akár napi 5000 kalóriát is fogyasztanak) A nyers evéssel nagyon hatékonnyá válik az "üzemanyag" felhasználása a testnek köszönhetően, hogy a test teljesen kitisztul és hatékonyabb lesz a felszívódás.

Hasonlóan meglepő volt, amit a súlynövekedésről írt. Általános tévhit, hogy a nyers evéssel a diétázó lesoványodik, legyengül. Nos az első pár hónapban valóban súlyvesztéssel kell számolni (ilyenkor kiürül a feles víz és zsír a testből) utána viszont a test elkezdi újra építeni magát és kikerekedik a nyers diétát követő személy. Természetesen fontos a sportolás is! A mellékelt képen látható hogy Tim vékony, de tiszta izom, "nincs rajta 1 gramm zsír se". Tim elmondta, azáltal hogy nyers evőként sportol 9 kilóval nyom többet, mint korábban! Természetesen ez a "plusz" mind tiszta acél izom.

Egy érdekességet mondott a fehérje bevitelről is: az embernek igen kevés fehérjére van szüksége, ami bőségesen fedezhető a leveles zöldekből és a kis mennyiségű magokból.

És ahogy szokás mondani szívvel csináljuk amit teszünk. Tim felhívta a figyelmünket a pozitív gondolkodásra, a pozitív célok kitűzésére és megvalósítására, hogy milyen nagy szerepet játszik az egészségünk szempontjából. Hisz hiába esszük a legegészségesebb ételeket, ha fejben problémáink vannak, akkor betegek leszünk.
Tim beszélt még az "
epigenetika" -ról röviden. Felvázolta, hogy nem szükségszerű, hogy pl. rákban meghaljunk mert pl. erre hajlamosítóak a génjeink. A DNS ugyanis megváltoztatható! A nyers, élő enzimben gazdag ételek (és a pozitív attitűd) ugyanis képesek megváltoztatni a DNS-einket. Az egészet egy olyan hasonlatba helyezte, hogy a "recept" és a "szakács". A testünk működése a recept, mely mindig ki akarja javítani magát, meg akar újulni, túl akar élni. Mi vagyunk a szakácsok: attól függően, hogy "hogyan főzünk" lesz a végeredmény. Ha nem követjük a "receptet" kialakulnak a betegségek, ha követjük a receptet azaz figyelünk a testünk finom jelzéseire és igényeire, akkor egészségesek leszünk.

Forrás:
http://kivalo-egeszseg.blogspot.com/2009/08/nyerseves-felso-fokon-tim-vanorden-nel.html